Informatie zwem-A

Uw kind doet mee aan de opleiding voor het zwem-ABC. Voor het A-diploma houdt dat in dat uw kind twee maal per week 30 of 40 minuten zwemt. Dat alles onder leiding van gediplomeerd kader met hulp van ons assisterende kader.

Wat kunt u van ons verwachten?

Uw kind doorloopt een aantal ‘badjes’ op weg naar het A-diploma. In ieder badje worden er nieuwe vaardigheden aangeleerd of gaan we vaardigheden uitbouwen en/of verbeteren. Juist voor dit zwem-ABC moeten de kinderen veel vaardigheden leren. Per badje hebben wij dan ook precies omschreven wat de kinderen moeten kunnen om een bad verder te gaan. Nieuwe kinderen, die in badje 0 beginnen, worden de eerste keren uit de kleedkamers opgehaald en na afloop weer teruggebracht. Pas als ze voldoende vertrouwd zijn met de situatie worden ze voor de douches opgewacht en daar na afloop ook weer teruggebracht.

In badje 0 leren de kinderen drijven op hun buik met hun gezicht in het water en drijven op de rug. Daarna leren ze de schoolbeenslag en de enkelvoudige rugslag. Ook leren zij zich voortbewegen met behulp van de beginners borstcrawl- en rugcrawlbeenslag.

Als het gediplomeerde kaderlid beoordeelt dat uw kind alles voldoende beheerst dan mag hij/zij naar het volgende badje.

Nog even wat tips die het verblijf van u en uw kind, zo aangenaam mogelijk maken:

-  Voor uw kind is het fijn als u telkens in dezelfde kleedkamer omkleedt.

-  Het is uit hygiënisch en organisatorisch oogpunt niet toegestaan dat ouders/verzorgers op het blote-voeten-deel van het zwembad komen.

Badindeling en zwemtijden

De badindeling en zwemtijden voor het zwem-A.

Maandag :      18.00-18.40 bad 0,3,4,en 5 (de A-baan)

18.40-19.20 bad 1,3 en 4

19.20-20.00 bad 2.

Woensdag:     18.00-18.40 bad 3,4 en 5 (de A-baan)

18.40-19.20 bad 3,4 en 5 (de A-baan)

18.00-18.30 bad 0

18.30-19.00 bad 2

19.00-19.30 bad 1

Zoals u ziet is de indeling op maandag niet gelijk aan die van woensdag. U krijgt bericht dmv een briefje in welke groep en op welke tijd uw kind mag zwemmen. Bij bad 3, 4 en 5 zijn de zwemtijden op maandag en woensdag gelijk.

De gekleurde bandjes geven aan in welk badje uw kind hoort te zwemmen, dit bandje dient uw kind tijdens elke zwemles te dragen. Op deze manier is het voor alle lesgevers duidelijk dat bijvoorbeeld een kindje met een rood bandje in badje 3 zwemt. Bij verlies of schade aan het bandje, kost vervanging €1.

Geel = Badje 0 (Ook wel gewoon badje 0 genoemd)
Roze = Badje 1
Groen = Badje 2
Rood = Badje 3
Paars = Badje 4
Oranje = Badje 5

Standaard examenprogramma Zwemdiploma A

A1 proef Survival (Dit onderdeel (A1 Survival) dient gekleed, volgens de gestelde eisen, afgelegd te worden
Vanaf enige hoogte te water gaan met een voetsprong voorwaarts, na het bovenkomen aansluitend
15 seconden watertrappen, gevolgd door
12,5 meter zwemmen, proef afronden met
zelfstandig uit het water op de kant klimmen

A2 proef Onder water oriëntatie

Van de kant te water gaan met een sprong (duiken heeft de voorkeur),
gevolgd door (zonder boven te komen) onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 3 meter van de (start-)kant bevindt.

A3 proef Conditiezwemmen

25 meter schoolslag,
gevolgd door 25 meter enkelvoudige rugslag,
gevolgd door 25 meter schoolslag onderbroken door 1 keer voetwaarts richting de bodem zakken,